קרואטיה צפויה להצטרף לתוכנית הפטור מוויזות עד 30 בספטמבר

Category: זכאות ESTA | 0
ESTA לאזרחים קרואטים

אזרחים קרואטים ייהנו בקרוב מנסיעות ללא ויזה לארה"ב. המדינה שלהם עמדה בדרישה הקריטית שאחוז הבקשות שנדחו לוויזות עסקים ותיירות לארה"ב ירד מתחת ל-3%.

בציוץ בטוויטר כתבה ויקטוריה טיילור, שגרירת ארה"ב בזאגרב, כי חיוני שתנאי זה יתקיים לפני שקרואטיה תוכל להצטרף לתוכנית הפטור מוויזות (VWP), שתאפשר להם להיכנס לארה"ב למטרות תיירות או עסקים לתקופה של עד 90 יום ללא ויזה.

מדוע קרואטיה מצטרפת ל-VWP?

השגריר טיילור צייץ בטוויטר כי שיעור הסירוב לבקשות לוויזות תיירות/עסקים מאזרחים קרואטים ירד ל-2.69% בשנה הקודמת. היא גם אמרה שהיא מצפה שאזרחים קרואטים יוכלו לנסוע ללא ויזה לארה"ב בעתיד.

היא הודתה לממשלת קרואטיה, כמו גם למשרד הפנים ולמשרד החוץ וענייני אירופה על מאמציהם להשיג התקדמות משמעותית בדרישות VWP, מאבטחת גבולות ועד שיתוף נתונים.

היא גם ציינה כי נותרו קריטריונים אחרים לפני שהקרואטים יוכלו סוף סוף לנסוע לארצות הברית ללא ויזה ודיברה על המשך שיתוף הפעולה ההדוק מצד שתי המדינות.

השגריר טיילור הזכיר כי קרואטיה כבר עומדת ברבים מהקריטריונים של VWP בנוגע לביטחון והוכיחה את מחויבותה לעמוד בשאר התנאים במהלך החודשים הקרובים.

עם זאת, היא גם הדגישה כי התאריך שבו קרואטיה תצטרף סוף סוף לתוכנית הפטור מוויזה טרם הוחלט. אף שהבינה שאנשים להוטים לגלות עוד, היא אמרה שארה"ב עדיין לא מוכנה לקבוע תאריך מדויק. בינתיים, שתי המדינות ממשיכות לעבוד בשיתוף פעולה הדוק כדי להבטיח שכל הקריטריונים הביטחוניים ימולאו בהקדם האפשרי.

מהי תוכנית הפטור מוויזה?

VWP (Visa Waiver Program) מאפשרת לאזרחים זרים ממדינות מסוימות להיכנס לארצות הברית למטרות תיירות או עסקים ללא צורך להגיש בקשה לוויזה.

כל מה שהנוסעים צריכים לעשות הוא להגיש בקשה מקוונת ל-ESTA (מערכת אלקטרונית לאישור נסיעה), והם יורשו להיכנס לארה"ב ללא ויזה.

כל מדינות אזור שנגן התקבלו כעת ל- VWP. אבל ארבע מדינות אירופיות עדיין לא חלק מהתוכנית: בולגאר, רומניה. קפריסין וקרואטיה. כדי שקרואטיה תתקבל ל- VWP, המדינה חייבת למלא את כל הדרישות, כולל אחוז נמוך (פחות מ -3%) של ויזות שנדחו. זה הקריטריונים שהמדינה השיגה זה עתה.

בשלוש השנים האחרונות הצליחו הרשויות הקרואטיות להפחית את שיעור הסירוב מכמעט שישה אחוזים לכארבעה. עכשיו השיעור הוא מתחת לשלושה אחוזים, תנאי זה התקיים.

מהן המטרות של תוכנית הפטור מוויזה?

לתוכנית הפטור מוויזות (VWP) יש שתי מטרות עיקריות. ראשית, לשפר את הביטחון הלאומי ושנית, להגביר את מגזרי התיירות והנסיעות בארה"ב. מטרה נוספת היא לשפר את הסטנדרטים לאכיפת החוק, מסמכי נסיעה ואבטחת תעופה ברחבי העולם. לבסוף, VWP שואפת לעודד ולהקל על נסיעות פנאי ועסקים זרות ממדינות המהוות סיכון נמוך לארה"ב ויש להן נוסעים פוטנציאליים רבים.

VWP חל על כל מדינות ארה"ב, מחוז קולומביה, איי הבתולה של ארה"ב ופורטו ריקו. לסמואה האמריקנית יש תוכנית נפרדת אך דומה כמו לאיי מריאנה הצפוניים ולגואם. המדינות שנבחרו להצטרף ל-VWP הן כולן מדינות מפותחות עם הכנסה חציונית גבוהה וגם מדורגות גבוה במדד הפיתוח האנושי.

מדינות שנוספו לתוכנית הפטור מוויזה

מאז הקמת VWP בשנת 1988, נוספו מדינות במספר הזדמנויות. גם הרשויות בארה"ב הוציאו שתי מדינות. המדינה הראשונה שהצטרפה הייתה בריטניה, ביולי 1988. יפן הצטרפה שישה חודשים לאחר מכן, בדצמבר 1988. בשנת 1991 הצטרפו לתוכנית 13 מדינות נוספות, ושמונה נוספות הצטרפו לתוכנית בין השנים 1993 ל-1999.

בשנת 2008 הצטרפו שמונה מדינות נוספות. בעשור האחרון הצטרפו צ'ילה, יוון וטייוואן, כמו גם המדינה האחרונה שהתקבלה אליה, פולין. מדינות מתקבלות ל-VWP באמצעות משא ומתן דו-צדדי. חברות בתוכנית הפטור מוויזה נתפסת לעתים קרובות כמפגינה קשרים הדוקים עם ארה"ב. המדינות היחידות שהוצאו מה-VWP הן ארגנטינה ב-2002 ואורוגוואי ב-2003.