מדינות תוכנית הפטור מוויזה

תוכנית הפטור מוויזות (VWP) פתוחה לאזרחי 41 מדינות ברחבי העולם. ישראל הייתה החברה ה-41 שהתווספה ל-VWP בסוף 2023. אזרחי VWP רשאים לנסוע לארה"ב לצורך עסקים או תיירות לתקופה של 90 יום ללא ויזה. באופן דומה, נסיעות ללא ויזה הן הדדיות לאזרחי ארה"ב המורשים לנסוע לכל אחת מ-41 המדינות הללו למשך 90 יום לפחות ללא ויזה. תוכנית הפטור מוויזה, הידועה גם בשם VWP, מנוהלת על ידי המחלקה לביטחון המולדת ומחלקת המדינה.

להלן רשימת המדינות הזכאיות ל-VWP יחד עם השנה שבה נוספו ל-VWP:

אנדורה (1991) אוסטרליה (1996) אוסטריה (1991)
בלגיה (1991) ברוניי (1993) צ'ילה (2014)
קרואטיה
(2021)
הרפובליקה הצ'כית
(2008)
דנמרק (1991)
אסטוניה (2008) פינלנד (1991) צרפת (1989)
גרמניה (1989) יוון (2010) הונגריה (2008)
איסלנד (1991) אירלנד (1995) ישראל (2023)
איטליה (1989) יפן (1988) דרום קוריאה (2008)
לטביה (2008) ליכטנשטיין (1991) ליטא (2008)
לוקסמבורג (1991) מלטה (2008) מונקו (1991)
הולנד (1989) ניו זילנד (1991) נורווגיה (1991)
פולין (2019) פורטוגל (1999) סן מרינו (1991)
סינגפור (1999) סלובקיה (2008) סלובניה (1997)
ספרד (1991) שוודיה (1989) שווייץ (1989)
טייוואן (2012) בריטניה (1988)

התוכנית החלה לקראת סוף שנות ה-80 והפכה למוסד חשוב בארץ. ממשלת ארה"ב משתמשת ב-ESTA (מערכת אלקטרונית לאישור נסיעה) כדי לבדוק אם הנוסעים לארה"ב הם טרוריסטים, או אם הם עלולים להוות סכנה לציבור האמריקאי.

גופי הביטחון במדינה מבצעים את הבדיקות השוטפות על אנשים הנכנסים למדינה, והם גם בודקים אנשים המשתמשים בתוכנית VWP כדי להיכנס לארה"ב בצורה יסודית יותר. האנשים נבדקים לפני שהם עוזבים את ארצות מוצאם, ברגע שהם נוחתים בארה"ב, ואפילו כשהם נוסעים ממקום אחד בארה"ב למשנהו.

יתרונות ה-VWP לכלכלת ארה"ב

אחת הסיבות לכך שתוכנית הפטור מוויזות הוצגה הייתה כדי להמריץ את הכלכלה האמריקאית. תוכנית זו סייעה להגדיל את התיירות, וזה הוביל לעלייה בתפוקה הכלכלית של המדינה. עם מספר גדול יותר של אנשים שנכנסים למדינה, ארה"ב הצליחה למכור יותר סחורות ושירותים כאומה.

הנה כמה דרישות שמדינה חייבת למלא כדי להצטרף לתוכנית:

  • שיעור הסירוב הכולל של ויזות תיירות או עסקים ממדינת VWP חייב להיות מתחת ל -3 אחוזים. לחילופין, ממשלת ארה"ב יכולה לבדוק את שיעור הסירוב בשנתיים הפיסקליות האחרונות ולקבוע אם הוא נמוך מהממוצע.
  • חברות VWP חייבות לקבל את אזרחיה המגורשים מארה"ב. אלה יכולים להיות גם אזרחים לשעבר. פעולה זו צריכה להיעשות תוך שלושה שבועות מיום צו הגירוש האחרון.
  • חברי VWP חייבים לעבוד עם ממשלת ארה"ב כדי לעקוב אחר פרטי דרכון ולדווח על כך לאינטרפול או לממשלת ארה"ב.
  • חברי VWP חייבים לשלוח מידע על איומי אבטחה לארה"ב.
  • היא חייבת להציע לאזרחיה דרכונים שניתנים לקריאה על ידי מכונה, והם חייבים גם להשתמש בביומטריה כדי לזהות אזרחים.
  • חברי VWP כפופים להערכה על ידי המחלקה לביטחון המולדת. בהליך זה, המחלקה תקבע את ההשפעה של הביטחון של ארה"ב. דברים נוספים שיילקחו בחשבון כוללים את ההשפעה על אכיפת ההגירה במדינה ושמירה על החוק והסדר.
  • חברי VWP חייבים לעבור הערכת מודיעין שתנוהל על ידי המחלקה לביטחון המולדת.

הערכת סיכונים לארה"ב

ברגע שמדינה נכנסת לתוכנית הפטור מוויזה, ממשלת ארה"ב תדרוש ממנה לשמור על רמות גבוהות של ביטחון במדינתה. המחלקה לביטחון המולדת מבצעת הערכות קבועות של תקני הביטחון של המדינות כל עוד הן חלק מהתוכנית. המחלקה לביטחון המולדת עובדת עם מחלקת המדינה כדי לאסוף עובדות רלוונטיות על חברי ה-VWP. באופן כללי, הם מנתחים את ההשפעה של VWP של המדינות על מדינת ההגירה של ארה"ב, אכיפת חוק וסדר, אבטחת דרכונים, ניהול גבולות, ולחימה בטרור. המחלקות גם בודקות ביסודיות עד כמה מדינות VWP בודקות את נמלי האוויר והים שלהן, את גבולותיהן ואת ייצור תעודות הזהות שלהן. מידע זה יכול להיאסף מגופים שונים בארה"ב, כולל קהילת המודיעין ומחלקות המדינה והמשפטים.

הבדיקות הגדולות מתבצעות אחת לשנתיים, אך באופן רציף, מחלקות הביטחון צריכות להבטיח שמדינות ה-VWP לעולם לא ישפיעו לרעה על ביטחונה של ארה"ב. במקרה של איומים ביטחוניים, ממשלת ארה"ב תמיד תהיה מוכנה לשמור על ביטחון אזרחיה ותושביה.

במקרה שיש איומים רציניים ממדינה מסוימת, מזכיר ה-DHS, יחד עם מזכיר המדינה, יכולים להוציא מדינה מתוכנית VWP. הם אינם נדרשים להודיע על כך לפני נקיטת פעולה זו. בדרך זו, ארה"ב יכולה לשמור על כולם על אדמתה בטוחים.

ביקורות יסודיות מתבצעות אחת לשנתיים. לאחר השלמת הערכה זו, המחלקה לביטחון המולדת ומחלקת המדינה צריכות להציג את ממצאיהן בפני הקונגרס.

בדיקה יסודית של המבקרים

המחלקה לביטחון המולדת לא רק מפעילה הערכות של האיומים הביטחוניים הנשקפים למדינה – היא גם עוקבת אחר נוסעים בודדים ממדינות VWP. בדיקה זו נעשית בנקודות שונות של נסיעותיהם. למרות שהמטיילים אינם צריכים להגיש בקשה לוויזה לפני הכניסה לארה"ב, הם עדיין צריכים לקבל אור ירוק מהמכס והגנת הגבולות, כמו גם מהמערכת האלקטרונית לאישור נסיעות (ESTA).

גוף נוסף שמעורב בבדיקה פרטנית של מטיילים הוא המרכז הלאומי ללוחמה בטרור (NCTC). גוף זה מבצע בדיקות כדי לוודא שאישורי ה-ESTA אינם ניתנים לאנשים בעלי אופי מפוקפק.

בסוף 2014, המחלקה לביטחון המולדת כבר החלה לבקש מידע נוסף על מבקשי ESTA וזה אומר שהם מסוגלים לזהות בצורה מדויקת יותר אנשים ברשימת מעקב הטרור של ארה"ב. המידע שנמסר מושווה אוטומטית לזה שבמאגרי מידע רבים בארה"ב, כמו גם במאגרי מידע של האינטרפול. במקביל, הממשלה מגנה על פרטיות המטיילים. סריקת המידע נעשית מדי יום שכן ניתן לפרסם עדכונים חדשים במאגרי המידע.

במקרה שהמערכת מזהה בעיה עם הנוסעים, המכס והגנת הגבולות יעברו על הנתונים כדי לקבוע עד כמה הם מדויקים. ראוי לציין כי רשות המכס והגנת הגבולות השתמשה בסמכותה כדי לדחות אלפי בקשות ESTA מאז הוקמה לפני עשור. לאחרונה, השיפורים בטכנולוגיה ובשיטות שננקטו הפכו את התהליך לאמין יותר.

להגברת הביטחון, הממשלה ביקשה מכל חברות התעופה וחברות התעופה הימיות הנוסעות לארה"ב להציע מידע מוקדם על הנוסעים ורשומות שמות נוסעים. יש למסור נתונים אלה למכס ולהגנת הגבולות. עם מידע על ההזמנות והביוגרפיות של הנוסעים, גוף ההגנה יוכל לזהות אנשים שעשויים לבצע פשעים בארה"ב. המידע שלהם מושווה במהירות לזה של רשויות אכיפת החוק כדי לבדוק אם יש התאמות. יש לעשות זאת עבור כל הנוסעים עם תוכנית הפטור מוויזה.

עבודה עם מדינות VWP לשיפור האבטחה

לפני שמדינה מקבלת אישור לתוכנית הפטור מוויזה, היא צריכה להיות מוכנה לעבוד עם ארה"ב כדי להילחם בטרור ובפשיעה. משמעות הדבר היא שהמדינות יצטרכו לשתף נתונים על חשודים ופושעים ממדינתן. הסדר זה הועיל מאוד מכיוון שארה"ב הצליחה לאסוף נתונים על אלפי פושעים ידועים וחשודים, שלחלקם היו הזדמנויות לבצע פשעים על אדמת ארה"ב.

יתרון מרכזי נוסף של מערכת זו הוא העובדה שהמחלקה לביטחון המולדת הצליחה להוסיף מידע רב למסד הנתונים של מסמכי נסיעה גנובים ואבודים. מסד נתונים זה נמצא בבעלות האינטרפול, והוא מסייע מאוד בסינון מועמדי ESTA . בעזרת המידע שסופק על ידי מדינות VWP, המחלקה לביטחון המולדת הצליחה למצוא טרוריסטים ולעצור אותם לפני שיוכלו להשתקע בארה"ב. זה בדרך כלל מבטיח ביטחון בארה"ב.

שיפורים בתוכנית הפטור מוויזה

איומי אבטחה מתפתחים על בסיס קבוע, והמחלקה לביטחון המולדת צריכה להסתגל לשינויים אלה. הפולקסווגן שופר פעמים רבות מאז הוצג לראשונה. כמה מהשינויים החשובים ביותר נגעו לבדיקת נוסעים ושיתוף נתונים.

אחד השיפורים הראשונים בתוכנית היה ההסכמים על ההנחיה הנשיאותית לביטחון המולדת 6 (HSPD-6) ומניעה ומאבק בפשיעה חמורה (PCSC). שיפור זה הפך את הצורך של חברי VWP לשתף נתונים חיוניים על טרור ופשיעה.

שינוי נוסף היה הכנסת דרכונים אלקטרוניים המשמשים את כל האנשים המנצלים את תוכנית VWP. כל מדינות VWP חייבות ליישם דרכונים אלה, ללא קשר לשנה שבה המדינה הצטרפה לתוכנית. במקרה שהדרכון האלקטרוני הונפק לפני 2007, אזרחים עשויים לקבל אישור אם הוא אינו קריא במכונה.

עד 2016, כל האנשים במדינות VWP נדרשו להחזיק בדרכונים אלקטרוניים כדי להיכנס לארה"ב. דרכונים אלה מאובטחים למדי. על הגופים המנפיקים לעמוד בסטנדרטים שנקבעו על ידי הקהילה הבינלאומית בעת הכנת הדרכונים. אחרת, הם לא יהיו תקפים.

הממשלה גם מדינות פולקסווגן המשתמשות בארה"ב כנקודת המוצא הסופית צריכות לסיים את הסכם מרשל האוויר הפדרלי.

שינויים מרכזיים אחרים בתוכנית כוללים:

  • איסוף והערכת נתוני נסיעה בהתאם להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם 2178
  • שימוש במסד הנתונים של דרכונים אבודים ונגנבים מהאינטרפול כדי להעריך נוסעים הנכנסים לארה"ב. אותו נוהל משמש עבור חברי אזור שנגן. הם מנותחים לפני הכניסה או היציאה מאזור שנגן.
  • העברת מידע חיוני על המתנדבים לגופי הביטחון הבינלאומיים או האזוריים הרלוונטיים.
  • עבודה עם ממשלת ארה"ב כדי להעריך את הסיכונים הביטחוניים הנשקפים מפליטים ואנשים המבקשים מקלט.

המחלקה לביטחון המולדת ומחלקת המדינה עבדו יחד עם חברי VWP כדי להפוך את התוכנית להצלחה ולהפחית את איומי הביטחון בארה"ב ובמדינות VWP.

מסקנה

תוכנית הפטור מוויזה אפשרה לאנשים רבים לנסוע לארה"ב בצורה חלקה, וזה עזר להגדיל את התיירות ואת התמ"ג של המדינה. מלבד זאת, התוכנית סייעה לארה"ב לאסוף נתונים על איומים ביטחוניים וטרוריסטים ממקומות שונים בעולם. התוכנית משופרת באופן קבוע כדי להתאים לשינויים בצורכי האבטחה. בסופו של יום, VWP מסייע להגביר את הביטחון של המדינה תוך הגדלת עושרם של האזרחים והתושבים.